بسم الله الرحمن الرحیم
در این ویژه نامه سعی شد تا برای برادران و خواهران اهل سنت در باب (امیرالمومنین در نظر خلفا و علمای اهل سنت)مستندات محکمی ارائه داده شود . همچنین در این ویژه نامه به -برخی روایات در باب امام علی(ع)-نظرات برخی از اندیشمندان غرب و شرق در باره ی امیرالمومنین(ع)-امیرالمؤمنین(ع) در نظر خلفا و علمای اهل سنت و دانلود چند ترانه ی زیبا در باب مولا علی(ع) پرداخته شده است.
سخنانی کوتاه از نور خورشید ولایت
از خطبه های آن حضرت: «هر چیز برابر او فرو افتاده و خوار است، و همه بدو ایستاده و برقرار. بی نیازیِ هر تهیدست است و عزّت هر خوار. نیروی هر ناتوان، و پناه هراندوهبار. هر که سخن گوید، سخن او شنود؛ و هر که خاموش باشد نهان او داند. هر که زنده باشد روزی اش با اوست و هرکه بمیرد بازگشتش بدوست...
پاک خدایا، چه بزرگ است آنچه می بینم از خلقت تو، و چه خُرد است بزرگی آن در کنار قدرت تو، و چه با عظمت است آنچه می بینم از ملکوت تو، و چه ناچیز است برابر آنچه بر ما نهان است از سلطنت تو، و چه فراگیر است نعمت تو در این جهان، و چه اندک است در کنار نعمت های آن جهان.
برخی از روایات در باب علی (ع)
حضرت علی(ع) هنگامی كه از كار حكومت و قضا فارغ می شد، به دشت های اطراف كوفه می رفت و با دست خود چاه و قنات حفر می كرد* و نخل می كاشت و بدین سان نخلستانهای بزرگی بالغ بر یکصدهزار اصله درخت به وجود آورده بود و عایدات آن را شبانه به صورت ناشناس درِ خانۀ فقرا می برد و تا هنگامی كه به شهادت رسیدكسی نمی دانست كه آن نیکوکارِ ناشناسِ نیمه شب، علی بود و می فرمود:«...زمین جز به فقر ساكنانش ویران نگردد».و:«اگر فقر در برابر من به صورت انسانی مجسم گردد، البته او را می کشم».آن حضرت بیش از بیست قطعه زمین را آباد و برای محتاجان وقف کرده و نیز بین مکه و مدینه و کوفه چشمه هایی احداث نمود. آن حضرت همچنین در طول حیات، از دستمزد خویش هزار بنده را آزاد فرمود .
* برکت این چاهها و قنوات به حدی است که تا امروز از آن آب آشامیدنی می گیرند و در بطری ها می کنند که بر آن نوشته است: «آبار علیّ». آبار جمع بئر به معنی چاه است.
محبت علی(ع)؛ معیار پاک زادگی:قندوزی حنفی مینویسد: «از سعید بن جبیر و از ابن عباس نقل شده که رسول خدا(ص) به علی فرمود:تو صاحب پرچم و حوض منی... تو مولای كسی هستی كه من مولای اویم، و من مولای هر مؤمن و مؤمنه ای هستم. مُحبّ و دوستدار تو نیست مگر آن كه ولادتش پاك باشد و دشمن تو نیست مگر آن كه ولادتش ناپاك باشد»
علامه شمس الدین جزری شافعی مینویسد: «از عباده بن صامت نقل است که گفت: ما فرزندان خود را با دوستى على بن ابى طالب(ع) مىآزمودیم، و اگر یكى از آنان على بن ابى طالب را دوست نمىداشت، پى مىبردیم كه نامشروع است»
استاد مطهری در کتاب «جاذبه و دافعۀ علی(ع)» می نویسد: «ما در کتب اهل سنت به متجاوز از 90 روایت برخوردیم که همه در موضوع دوستی و محبت امیرالمؤمنین(ع) است».
امیرالمؤمنین(ع) در نظر خلفا و علمای اهل سنت:_در منابع اهل سنت-دکتر سید محمد حسینی قزوینی.
«خلیفۀ دوم در مورد فضائل امیرالمؤمنین(ع)می گوید: علی دارای سه فضیلت است که اگر یکی در من بود، برایم از شتران سرخ موی ارزش بیشتری داشت: اول؛ فاطمه دختر پیامبر، همسرش بود. دوم؛ پیامبر درِ تمام خانه ها را به مسجد بست و تنها درِ خانۀ علی را به مسجد گشود*. سوم؛ پیامبر روز قبل از فتح خیبر فرمود: فردا پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و پیامبرش او را دوست می دارند و او نیز خدا و پیامبرش را دوست می دارد، و فردای آن روز پرچم را به علی داد»{1}
عمربن خطّاب گفت: «به خدا که شایسته ترین فردی که مردم را به طریق حق وادار نماید علی است اگر به خلافت برسد».[2]و نیز از همو به روایتی دیگر: «اگر علی خلافت را به دست بگیرد، قطعاً مردم را به حق مبین و صراط مستقیم وادار خواهد نمود».[3]
عمربن خطاب می گوید: «تعجب من از این که علی بن ابیطالب بر تمام مسائل علمی، قضایی و فقهی احاطه دارد، نیست، بلکه تعجب من از این است که او هرگونه سؤال مشکلی را در هر موردی که باشد بلافاصله و فوری و بدون اندیشه و تأمل پاسخ می دهد».[4]
عمربن خطّاب به عبدالله بن عباس گفت: «ای ابن عباس، علی شایسته ترین افراد برای خلافت است ولی قریش تاب تحمل خلافت او را ندارد».[5]
احمد بن حنبل(امام حنابله که به عنوان یک محدّث توانمند مورد تأئید همه اهل سنت است) میگوید: «آن فضائلی که با سندهای صحیح برای علی است، برای هیچ یک از صحابه نیست»[6] و نیز همو می گوید: «احدی با ابن ابی طالب مقایسه نمی شود».[7] ابن ابی الحدید معتزلیِ سنّی مذهب در مقدمۀ شرح نهج البلاغه می نویسد: «چه گویم در حق مردی که در هدایت بر مردم پیشی گرفته، به خدای ایمان آورده و او را عبادت نموده است در حالی که هر کس که بر زمین بود سنگ می پرستید و خالق را انکار می کرد. احدی در توحید بر او پیشی نگرفت جز محمد رسول اللّه(ص)». سیوطی، از استوانه های علمی اهل سنت، و ابن عساکر از ابن عباس نقل می کنند: «در حق علی، سیصد آیه در قرآن نازل شده است».[8]
از عبداله بن عمر سؤال شد: «در بین صحابۀ پیامبر(ص)کدامیک افضل هستند؟ عبداله گفت: ما صحابه را این گونه بر می شماردیم؛ اولین ابوبکر و سپس عمر و سپس عثمان. مردی به ابن عمر گفت: پس علی...؟! ابن عمر گفت: وای بر تو، علی از اهل بیت است و کسی با او قیاس نمی شود. علی با رسول خدا(ص) است در درجۀ او».[9]
شافعی، امام اهل سنّت، دربارۀ امیرالمؤمنین(ع) سروده است: «علیٌّ حُبَّهُ جُنَّه، قسیم النّار والجَنَّه، وصیِّ المصطفی حَقّا، امام الاِنسِ والجِنّه... علی که محبّتش پوششی است(از آتش)، تقسیم کنندۀ آتش و بهشت است، وصیّ بر حق مصطفاست، امام انس و جنّ است».
محمد بن ادریس( از رؤسای مذهب شافعی)درباره علی (ع) سروده ای دارد که مضمون آن چنین است: «هر گاه علی جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، هر آینه مردم دسته دسته در برابر او به سجده خواهند افتاد...».[10]
آهنگ زیبای نور خورشید ولایت از فرمان فتحعلیاندانلود
{1} - مجمع الزوائد هیثمی؛ج9،ص130- مُسنَد احمد حنبل؛ج7،ص21-مستدرک الصحیحین؛ج3،ص125(با تأکید برسند صحیح).
{2} - ابن عبدالرزاق(استاد بخاری) در کتاب المُسَنَّد؛ج5،ص446.
{3} -الامامه والسیاسه؛ج1،ص43- انساب الاشراف؛ج5،ص18-و نیز شبیه این روایت در تاریخ طبری؛ ج3،ص301- تاریخ اسلام(ذهبی)؛ج3،ص305- الولایه والنّهایه(ابن کثیر دمشقی)؛ج7،ص165و... آمده است.
{4} - علی کیست؟ ؛ فضل الله کمپانی، ص244.
{5} - تاریخ یعقوبی؛ج2،ص158.
{6} - مناقب احمد؛ ص162.
{7} -مسند حنبل؛ج4.
{8} - تاریخ الخلفاء سیوطی؛ص171- تاریخ دمشق؛ج42،ص364- الصواعق المحرقۀ ابن حجر مکی؛ص196.
{9} - شواهدالتنزیل للحسکانی؛ج2،ص270،ح903و904- ینابیع المودّه قندوزی حنفی؛ ج1، ص 177-دکتر محمد حسینی قزوینی. این گونه سخنان، در کتابی به نام «الامام علی فی آراء الخلفاء»(مربوط به اهل سنت) گردآوری شده است.
{10} - والعادیات، فضایل حضرت علی(ع)؛ ص 17.